و يقولك بلدك اولى بيك !! .. فعلا

الأحد 8 يوليو, 2007 عند 1:19 ص | أرسلت فى حقن للصيادلة, حقن سامة, حقن عامة | أضف تعليق

 دائما عندما تثار قضية الهجرة فى الافلام و المسلسلات و البرامج  تجد رد الفعل الوطني المثالي و هو : ” بلدك اولى بيك “

من الناحية النظرية فالجملة صحيحة تماما و لكن .. بغض النظر عن الاجواء الدرامية المصاحبة .. هل فكر احد في حقيقة الامر ؟ هل حقا من البطولة و الوطنية ان تتمسك بتراب بلدك و تكافح فيه حتى و لو داست عليك الظروف و طحنتك البطالة و الاقتصاد و الاستغلال و غلاء الاسعار ؟

الاغراء قوي هنا اني اتكلم على التعديلات الدستورية الاقتصادية و اللى حسيت و انا بقرأ نصها اول مره و احاول افهم النتايج المترتبة عليها ان البلد سابت الشعب مع نفسه و خلعت ايديها من المسؤلية عن عامة الشعب الفقراء او متوسطين الحال ! بس مش هتكلم .. انا هتكلم من الناحية التانية .. ناحية الشاب اللى متخرج حديث و عاوز يشتغل مثلا .. ( عقبال ما اتخرج يا رب .. قولوا آمين ) .. رغم اني فعليا مبدأتش حياتي العملية اطلاقا و لا خطيت اي خطوة .. بس في الكام يوم اللى فاتو شوفت ناس بدأت تخطي .. و حسيت بالاحباط و الفشل .. استغلال .. و تعب و غربة عن الاسره .. بهدلة و مواقف غريبة و صعبة .. و مع مين .. مع واحد صيدلي  ( صديق ) .. و في الاخر بياخد كام ؟ على 12 ساعة في اليوم ..شغل و تعامل مع مواقف ما يعلم بيها الا ربنا .. و غربة و سكن بالتبادل على السراير .. و مفيش اكل غير الحاجات السريعة او اللى جاية من البيت قبل السفر .. و يومين راحة كل اسبوعين ! .. بلاش اقول الرقم احسن ..

 و اصحاب العمل .. قمة الاستغلال و المادية .. و طبعا مفيش داعي نتكلم عن الضمير .. ده عملة منقرضة اليومين دول .. و على الجانب الاخر .. التعيين و الوظايف الحكومية .. على سبيل المثال صيدلية الوحدة اللى هتكون منتتظراني او المستشفى العام .. يا ترى المرتب هيكون كام ؟ .. خريجي الطب بياخدوا كام ؟ النباطشي اللى بيقف 36 ساعة متواصلة بياخد كام ؟

 قصاد ده كله ؟ و تقولي بلدك اولى بيك ؟ لو كنت ابن مليونير كنت اقولك ماشي .. بلدي اولى بيا .. لكن اللى عاوز يبدأ من الصفر ؟

 لا يا عم .. عن نفسي .. انا عاوز اسافر ..

 بالتأكيد مش طول العمر و بالتأكيد مش سنين كتيرة .. كل واحد و ظروفه و مجاله .. على الاقل لغاية ما يكون اللى يقدر يبدأ بيه حياته فعلا في بلده .. انا مش من الناس اللى بتروح بال20 سنة او طول العمر  و كان مش كفاية اللى اتعمل .. رغم ان الناس دي ممكن تبقى مش طماعة .. ممكن تبقى قمة التضحية لو هي بتهلك نفسها عشان ولادها .. مهو اللى بيبدأ من الصفر و بيتمرمط .. بيصعب عليه اولاده .. و بيبقى عاوز يضمنلهم مستقبل احسن من مستقبله .. 

ها .. دلوقتي بقى المهم .. حد له عندي فرصة سفر ؟؟

Advertisements

اكتب تعليقُا »

RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

أنشئ موقعاً أو مدونة مجانية على ووردبريس دوت كوم..
Entries و تعليقات feeds.